?

Log in

No account? Create an account
Гданськ, ч.8: Wyspa Spichrzów - Andy_Travel-UA [entries|archive|friends|userinfo]
Андрій Бондаренко

[ userinfo | livejournal userinfo ]
[ archive | journal archive ]

Гданськ, ч.8: Wyspa Spichrzów [Aug. 9th, 2012|03:18 pm]
Андрій Бондаренко
[Tags|, , , ]

Острів Шпіхлерів або Острів Зерносховищ (Wyspa Spichrzów) – місце у Гданську, яке, чомусь, викликало в мене найбільший інтерес і залишило найяскравіші враження. Напевно, тому, що ніде раніше мені не доводилося зустрічати такі споруди, та ще й в такій кількості, як в Гданську. І навіть, коли я вибирав місце проживання під час планування поїздки, я вибрав хостел на березі Мотлави, вікна якого виходили на нещодавно відновлені фахверкові шпіхлери.

Данциг, який вже у XVI столітті відігравав роль найважливішого балтійського порту, потребував численних приміщень для зберігання товарів. На острові, що виник між Мотлавою та каналом, виритим у 1576 році для захисту території від пожеж і грабежів, було збудовано близько 300 зерносховищ.


Вже у 1643 році на острові Шпіхлерів стояло 315 величезних багатоярусних зерносховищ, які носили доволі оригінальні назви, наприклад: Строкатий Пес, Череп, Червона Миша.


Не дивлячись на те, що територія була оточена водою і строго охоронялася, там часто виникали пожежі. Останній з них у 1945 році призвів майже до повного руйнування зерносховищ. І лише нещодавно розпочато відновлення забудови острова.
Зруйновані зерносховища, скрізь які проглядається Головне Місто:


Сучасне відновлення острова Шпіхлерів охопило й житлові будинки, що знаходились в його центрі. Вони будувалися з нуля, і лише своїм архітектурним нагадують попередні будинки.




Одне з найвідоміших зерносховищ - Блакитний Баран, або «Віслоустя». Ця семиповерхова будівля – єдиний Гданський шпіхлер, який пережив Другу світову війну. Муроване зерносховище будували протягом XV – XVIII століть, неодноразово перебудовували і ремонтували. Найстаріші його деревяні конструкції походять за 1360 року. Після війни використовувався, як склад. З 1995 року тут розташований Археологічний музей.


У південній частині міста відновлено 4 шпіхлери, які з з яких мають назви Польських міст: Гданськ, Ельблонг, Торунь, а один називається «Під Короною»:


Ще два відреставрованих Шпіхлери:


Найвідоміші гданські зерносховища у фахверковому стилі:


Деякі зерносховища ще чекають на відновлення:


Зі східного боку острів Шпіхлерів охороняла Молочна Брама (Brama Stągiewna), яка сходила до комплексу міських фортифікацій:




Ліворуч – Головне Місто, праворуч – острів Шпіхлерів:


Найгарніший вид на Головне Місто і набережну Мотлави відкривається саме звідси – з острова Шпіхлерів:


На північ від острова Шпіхлерів розташований трохи менший острів Олов'янка, який також, переважно, був забудований зерносховищами і складами. Попасти сюди з острова Шпіхлерів напряму не вийде, мосту між островами немає. Доведеться обходити через колишнє передмістя Довгі Сади.


На острові Олов'янка, що розташований між Мотлавою і Каналом на Стемпці, знаходяться три зерносховища: Олівське, Мідь і Панна. В них зараз розміщується Морський музей, створений у 1960 році. Журав, який стоїть на протилежному березі Мотлави, також належить до музею.


На березі Олов'янки на причалі стоїть судно "Соїтек", на борту якого влаштована виставкова зала.


У Королівському зерносховищі, збудованому на Олов'янці у 1606 - 08 роках за проектом Авраама ван дер Блока, зберігали збіжжя, яке належало польському королю. Ще король Казимир Ягелончик поклав на мешканців Гданська обов'язок утримувати це зерносховище.


Відновлені шпіхлери Олов'янки:




дивіться також:
Гданськ, ч.1: Główne Miasto
Гданськ, ч.2: Ulica Długa
Гданськ, ч.3: Три ратуші міста
Гданськ, ч.4: Długi Targ
Гданськ, ч.5: Długie Pobrzeże
Гданськ, ч.6: Маріацька базиліка + панорами міста

Гданськ, ч.7: Stare Miasto
LinkReply

Comments:
[User Picture]From: andrijo
2012-08-09 12:54 pm (UTC)
На правду вражають.
З великим задоволенням прочитав пост.
І що дуже радує , що модерністів до відбудови не допустили :)

P.S з "Basztą Kotwiczników" порядок наведи ,а то як скалка в тексті;)

Edited at 2012-08-09 12:56 pm (UTC)
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: andy_travelua
2012-08-09 01:07 pm (UTC)
Дякую! Мене ті шпіхлери чи не найбільше вразили у Данцигу.

Так що з котчвінниками, я вже заплутався. То башта Ковалів чи ні? :)
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: andrijo
2012-08-09 02:03 pm (UTC)
НІ.

Коваль так і буде Kowal :http://pl.wikipedia.org/wiki/Kowal

Kotwiczniki (Котвічнікі)- це буквально "якірники ".
Напевно не вартує перекладати , а ІМХО просто дати пояснення.
Я спочатку було подумав , що це спеціалісти по виробництву якорів . Але не тут то було :)
Відповідь на "прів приятелю" мене просвітив :
це люди які займалися швартуванням і стоянкою суден , а також побирали за це плату тощо.
Серйозна професія - так що це цікаве давнє слово.
На теперішній час відповідає боцману порту:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Bosman_portu




(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: andy_travelua
2012-08-09 02:51 pm (UTC)
усьо, поправив! :)
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: andrijo
2012-08-09 03:20 pm (UTC)
І я свою польську за одно підтягнув :)
Завжди щось нове відкриваєш.

Чи знаєш , що в поляків олов'яний - свинцевий ,
а олово - це цина ?
До війни так було і в нас .Звідси і олівець - свинцева паличка
Поки москіевські великопутаники не накнотили .
І недавно просто забалдів від велікоруського
археолога , який цину переклав як цинк :)

Edited at 2012-08-09 03:23 pm (UTC)
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: andy_travelua
2012-08-09 03:33 pm (UTC)
Якщо чесно, то я навіть і не знаю, що таке "цина" :)
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: andrijo
2012-08-09 03:39 pm (UTC)
Що припоєм не користуєшся , тим нормальним на якому написано :cyna z topnikom - тобто олово з флюсом.
Це я про острови - подумав , що тра пояснити.
Як маєш сумніви - то смикай за хвоста.
Заодно і вправлятимуся в польській.

Edited at 2012-08-09 04:06 pm (UTC)
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: rbrechko
2012-08-10 10:52 am (UTC)
Зерносховища вражають! В такі можна зерна помістити на всю Польщу :)
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: andy_travelua
2012-08-10 02:55 pm (UTC)
Та де? Раніше їх там було 315, а зараз тільки трохи більше десятка залишилось...
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: rbrechko
2012-08-10 03:06 pm (UTC)
Ого! Цього на всю Європу би хватило :)
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: andy_travelua
2012-08-12 12:58 pm (UTC)
Та ні, так як вони жруть, не вистачило б! :)
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: rbrechko
2012-08-12 01:04 pm (UTC)
Ненажери! :)
Відіспався після вчорашнього тріпу?
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: andy_travelua
2012-08-12 01:12 pm (UTC)
Та так, не дуже. Довелося сьогодні йти на роботу... А ти?
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: rbrechko
2012-08-12 01:36 pm (UTC)
Виспався, але спав майже до обіду.
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: andy_travelua
2012-08-12 02:53 pm (UTC)
Вєзьот...
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: rbrechko
2012-08-12 03:06 pm (UTC)
комусь же має щастити :)
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: haidamac
2012-08-29 02:11 pm (UTC)
Якщо не помиляюся Stągiewna перекладається як слоїк (банка російською). Німецькою брама справді звалася Молочною, а от польською - певно за зовнішній вигляд :)
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: andy_travelua
2012-08-30 07:11 pm (UTC)
Десь читав, що вона так називається, тому що схожа джбан із молоком :)
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: haidamac
2012-08-30 07:28 pm (UTC)
власне, тільки мабуть не з молоком, а ряжанкою :))). Чи вона раніше була фарбована у біле? :)))
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: andy_travelua
2012-08-30 07:32 pm (UTC)
Ні, то завдяки формі! :) У судячи з того, що вона червона - там була простокваша :)
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: haidamac
2012-08-30 07:33 pm (UTC)
та ясно, бухали краснєнькім...
молочна, молочна :)))
(Reply) (Parent) (Thread)